Nyhetsbrev februari 2025

Visit Valdemarsvik får uppdrag av kommunen att ha det operativa ansvaret för turistverksamheten i Valdemarsviks kommun under 2025!
Efter en utvärdering av turistservicen under 2024 gav kommunstyrelsen i slutet av januari kommundirektör Kristina Lohman uppdraget att genomföra en direktupphandling av en extern organisation för det operativa ansvaret för turistverksamheten i Valdemarsviks kommun under 2025.
Uppdraget innebär även att under 2025 utreda möjligheterna till en långsiktig och strategisk samverkan med besöksnäringen genom bildandet av ett bolag, en förening eller annan typ av organisation.
Detta uppdrag offentliggjordes idag, att Turistföreningen Visit Valdemarsvik vunnit upphandlingen, och arbetet kommer att inledas snarast möjligt.
Uppdraget innebär:
Personlig service
Styrelsen har tagit fram en strategi för personlig service som innehåller tre nivåer
1) En bemannad turistinformation belägen i Valdemarsviks centrum med öppettider under minst åtta veckor under högsäsong.
Här skall finnas lokalt informationsmaterial, men även material från närliggande regioner och större nationella besöksmål.
Bemannad med personal som tar emot personliga besök, svarar på telefonsamtal, e-post och meddelanden från andra kanaler.
Övriga arbetsuppgifter är kontakt med turistföretagen, uppdatering hemsida, inlägg sociala medier, påfyllning broschyrmaterial, gäst- och målgruppsundersökningar med mera.
2) “Info Punkter” utses utifrån strategisk geografi.
Dessa Info Punkter” (arbetsnamn – men upplägg typ Info Points) förses med lokalt broschyr- material samt material från närregionen och dess personal utbildas genom våra utbildningar under våren.
“Info Punkterna” skall vara öppna med servicen under större delen av året.
3) Visit Valdemarsvik kommer att aktivt verka för att så många verksamheter som möjligt tillhandahåller lokalt turistinformationsmaterial såsom turistbroschyr, turistkarta och evenemangskalender.
(Exempel på verksamheter: butiker, serveringar, bemannade mackar, biblioteket och andra som är intresserade.)
Dessa platser skall vara öppna för alla att besöka under verksamheternas ordinarie öppettider.
Övriga året kommer telefonsamtal, e-post och meddelanden från andra kanaler besvaras.
Marknadsföring
– Tryckt marknadsföring och information
(Turistbroschyren kommer att åter tryckas parallellt med Visit Valdemarsvik turistkarta)
– Byte av E22-vepor
– Uppdatering av informationsskyltar vid turistinformationsplatserna
(Ringarum, Syntorp, Gusum, Mossebo, Gryts golfbana, Fyrudden och Kårtorp) samt i Skeppsgården och Tindered.
– Annonsering i tryckta medier
– Digital marknadsföring
– Uppdatering av information på turisthemsidan
Nätverk och samverkan
– Utbildning i kommunkunskap, ambassadörskap och ett gott värdskap
(Två tillfällen under våren för företagare och ett tillfälle inför sommaren för sommarpersonal)
– Utbildning i hur att använda sociala medier som kanal
– Nätverksträffar och arbetsgrupper
– Arbetet med en framtida organisation
För att genomföra detta uppdrag så har Visit Valdemarsvik mycket hög kompetens och erfarenhet bland er medlemsföretag. Det var en enig styrelse, som lagt många timmar på att ta fram detta väl underbyggda anbud, när beslut togs om att lämna in ett anbud. Alla i styrelsen ser fram emot att genomföra detta uppdrag på bästa möjliga sätt utifrån upphandlingens förutsättningar.
Vi hoppas att ni medlemmar ser detta uppdrag som starten på något fantastiskt för vår besöksnäring, för 2025 och för framtiden, och att ni kommer att delta i arbetet på olika sätt. Styrelsen kommer att träffas redan måndag 17 februari och dra igång arbetet med uppdraget. Vi kommer att skicka ut mer information efter mötet till er medlemmar.
Marknadsföringspaket – Turistbroschyr & Turistkarta

Valdemarsviks turistbroschyr är åter tillbaka efter ett års frånvaro! Inom kort kommer ni få ett erbjudande om att boka ett annonspaket med annons i både turistbroschyren och den tryckta turistkartan för att ge våra besökare en bättre upplevelse. På samma sätt som vi gjort varje senvinter sedan 2013. Överskottet från dessa annonspaket går oavkortat till marknadsföring av turistdestinationen Valdemarsvik som tidigare år. Ni möjliggör vår destinationsmarknadsföring för att locka besökare till vår kommun och er! |

Lägg in datumet i er kalender!
Årsmöte Visit Valdemarsvik 2025
Årets årsmöte kommer att hållas måndag 24 mars 2025 med start kl. 18:30.
Inbjudan kommer inom kort per e-post med plats och dagordning.
Motioner till årsmötet ska vara styrelsen tillhanda senast 14 mars 2025.
Välkomna!

Vårens Östgötadagar 17-18/5 2025
Östgötadagarna lockar två gånger per år över 100 000 besökare till den östgötska landsbygden och ger medverkande aktörer tillfälle att visa upp sin verksamhet. Det som sås och spirar under Vårens Östgötadagar i maj skördas sen under Höstens Östgötadagar i september.
Syftet med Östgötadagarna är att visa upp vad Östergötlands landsbygd har att erbjuda. Som deltagare under Östgötadagarna syns ni på den tryckta Östgötadagskartan, er verksamhet inkluderas i allt marknadsföringsmaterial, ni blir uppmärksammade på Östgötadagarnas hemsida samt ni får marknadsföringsmaterial för eget bruk i form av flaggor, posters och kartor. Vårens Östgötadagar äger rum 17–18 maj.
EN FANTASTISK MÖJLIGHET ATT VISA UPP ER VERKSAMHET!
Här kan ni locka besökare som kanske inte skulle komma till er i vanliga fall eftersom Östgötadagarna marknadsförs i hela länet samt en tryckt karta.
Genom er medverkan visar vi även upp destinationen Valdemarsvik för framtida besök.
TVEKA INTE – ANMÄLAN SENAST 15 FEBRUARI 2025
KRAV FÖR MEDVERKAN:
• Verksamheten ska ligga på den östgötska landsbygden
• Du ska kunna hålla öppet både lördagen (17/5) och söndagen (18/5).
Det kostar 500 kronor för en icke kommersiell aktör att medverka och 800 kronor för en kommersiell.
Anmälan görs digitalt och ligger uppe på ostgotadagarna.se/anmalan
Styrelsen
Turisföreningen Visit Valdemarsvik